Wat is het beste onderhoud en wat houdt het in?

Airco en onderhoud

Dashboard luchtkanalen

Servicebeurt

Wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens een airco-beurt?

Leeghalen en vacumeren

Het systeem wordt aangesloten op het aircoservicestation. Dit apparaat verwijdert het oude koudemiddel en zet het systeem vervolgens onder vacuüm. Tijdens het vacumeren worden niet alleen de resterende gassen, maar ook vocht en vuil uit het systeem gezogen. Deze verontreinigingen kunnen de werking van de airco negatief beïnvloeden en de koelcapaciteit aanzienlijk verminderen.

Lektest en vullen

Door het systeem gedurende een bepaalde tijd onder vacuüm te houden, kan worden gecontroleerd op lekkage. Neemt het vacuüm af, dan duidt dit mogelijk op een lek en is reparatie nodig.
Blijft het vacuüm stabiel, dan kan het systeem opnieuw worden gevuld met koudemiddel.
Bij twijfel biedt een aanvullende druktest extra zekerheid.

Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019

Interieurfilter

Het interieurfilter zorgt ervoor dat de lucht die het voertuig binnenkomt wordt gefilterd. Het houdt pollen, stof en andere verontreinigingen tegen, waardoor vervuiling van de luchtkanalen wordt voorkomen. Zo ademt u schone, gezonde lucht in tijdens het rijden.

Koolstoffilter

Een geavanceerdere variant van het interieurfilter is het koolstoffilter. Net als een standaard filter verwijdert het pollen en stofdeeltjes uit de binnenkomende lucht, maar dankzij de actieve koollaag neutraliseert het ook onaangename geuren en gassen. Dit zorgt voor extra comfort en een frissere lucht in het interieur.

Antibacterieel interieurfilter

Dit actief-koolstoffilter met meerwaardig fenol biedt niet alleen geur- en gasfiltering, maar heeft bovendien een antibacteriële en schimmelwerende werking. Hierdoor worden schadelijke micro-organismen effectief tegengehouden. Voor mensen met gevoelige luchtwegen vermindert dit de kans op allergische reacties veroorzaakt door de luchtkwaliteit in het voertuig.

Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019

Airco reiniging

Een goed werkend aircosysteem zorgt voor frisse, aangenaam gekoelde lucht. Ruikt het in de auto echter muf zodra u de airco inschakelt? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een aircoreiniging.
Wanneer reiniging te lang uitblijft, kunnen zich schimmels en bacteriën ophopen in het systeem. Dit is niet alleen slecht voor de werking van de airco, maar kan ook nadelig zijn voor uw gezondheid.

Waarom de airco reinigen?

De airco onttrekt vocht aan de binnenkomende lucht en koelt deze tegelijkertijd af. Het resultaat is droge, koele lucht die zorgt voor een aangenaam en comfortabel gevoel tijdens warme zomerdagen.
Het afgevoerde vocht wordt opgevangen in het dashboard en via een slang onder de auto afgevoerd – dit verklaart het bekende plasje water onder de auto.

Omdat het in het dashboard langere tijd vochtig kan blijven, biedt dit een ideale omgeving voor schimmel- en bacterievorming. Bij een overmatige ophoping kan dit leiden tot een muffe lucht of zelfs gezondheidsklachten.

Hoe vaak moet de airco gereinigd worden?

Het beste is om bij elke airco beurt de airco te laten reinigen. Toch is het bij sommige auto's niet genoeg. Ruikt de airco niet fris? Laat dan een reiniging uitvoeren.

Airco onderhoud aan auto

Laat de airco regelmatig controleren

  • Het beste laat je de airco elk jaar na kijken en eens in de twee jaar  verversen.
  • Laat regelmatig de interieurfilter vervangen, tijdens het uitvoeren van een grote beurt is het een ideaal moment.
  • Het maakt voor het onderhoud niet uit of je de airco veel of weinig gebruikt. Regelmatig onderhoud voorkomt dat je airconditioning stuk gaat. Een airco repareren of vervangen is namelijk een dure aangelegenheid.
  • Het koudemiddel moet regelmatig worden ververst een airco met te weinig koude middel gaat zeker stuk. Een  airco dat slecht functioneert heeft bovendien een negatief effect op het brandstofverbruik.


Meer informatie

Tips voor langere levensduur van het airco systeem

  • De airco kunt u het gehele jaar door gebruiken. In de zomer om te koelen, in de winter om de aangeslagen voorruit te ontdoen van vocht.
  • Zet bij veel warmte de ramen eerst open voordat u de airco vol aanzet. Als u net instapt kan het in de auto gerust boven de 50 graden zijn. De meeste warmte waait zo naar buiten. De airco kan daarna de rest doen.
  • Rijden zonder de airco aan is gunstiger voor het brandstofverbruik. Toch heeft een stilstaande airco meer verlies van koudemiddel.
  • Voor tijdelijke extra koeling kun je de recycling stand van de kachel gebruiken. Zo neemt de airco de reeds gekoelde binnenlucht om nog een keer te koelen. Zet deze stand weer op tijd uit. U wilt immers liever verse buitenlucht inademen.
  • Laat de roosters de lucht goed verdelen door de auto. Alle lucht bijvoorbeeld naar de ruit te sturen kan door het temperatuurverschil de ruit beschadigen. Tevens is het aangenamer om niet de volle koude wind op je lichaam te voelen.


Meer informatie
Blije mensen in de auto